Föreställningsfakta
|
Våra föräldrars sexuella neuroser
Lör 9 april kl 19.00
Grand, Simrishamn
Föreställningstid:
1 tim 45 min (ingen paus).
Medverkande: Mona Andersson, Per Burell, Duncan Green, Mats Qviström, Donald Högberg, Eva Millberg och Åsa Persson.
Regi: Melanie Mederlind
Scenografi och kostym: Marie Olsson
Ljusdesign: Ellen Ruge
Manus: Lukas Bärfuss
Översättning: Melanie Mederlind och Franka Gebert.
Produktion: Riksteatern Drama
Köp biljett direkt via Riksteatern!
|
|
Pjäsmaterial
|
Pressmatrial & bilder >>
Recensioner:
"Åsa Persson är lysande och borde få det genombrott hon länge förtjänat"
Expressen
"Stor och intelligent teater"
Svenska Dagbladet
"Mästerliga neuroser. På Riksteatern föds ett litet mästerverk, det är bara att förundras."
Dagens Nyheter
"Här finns en puls och ett tonfall som gör föreställningen synnerligen underhållande."
Aftonbladet
"...en teaterhändelse att glädjas åt, men med ett innehåll som var och en får ta ansvar för i efterhand."
Nummer
Lyssna på intervju med Bärfuss i P1 Kulturnytt.
Se repetitioner i webb-tv på nättidningen Nummer.se
(om inte videolänken på Nummer funkar: prova denna).
Miniaffisch:
Ladda
hem en miniaffisch i A4-storlek och sätt
upp! (460 kb)
Tips:
PC - högerklicka på bilden, välj
"Spara mål som..."
Mac - Ctrl + klicka på bilden, välj
"Spara källa som..."
Finns även i A5 storlek (2 st på liggande A4) som ni kan skriva ut o klippa itu. |
|
|
Våra föräldrars
sexuella neuroser
Duncan Green och Åsa Persson. Foto: Urban Jörén.
...värt vilken mångmilajakt som helst
längs
turnévägen. Expressen
Dora är inte som andra. Hon är lite naiv, oförstörd och oformad. En besvärlig människa. Inte särskilt normal. Men vad är normalt, egentligen?
Våra föräldrars sexuella neuroser är en rörande och överraskande berättelse om intolerans, dubbelmoral och vår rädsla för det främmande. Samtidigt är det en oväntat komisk och osentimental skildring om det annorlunda, vår syn på normalitet, framgång och lycka.
Detta är berättelsen om en besvärlig människa. Dora är speciell. Hon har hela sitt liv fått leva med mediciner för att hålla psyket i schack. Den riktiga Dora har hållits instängd i sig själv. Under kontroll. Det var säkrast så. Tyckte doktorn. Och mamma. Men nu är Dora äldre. Nästan vuxen. Det är dags att ta reda på vem Dora egentligen är, utan sina mediciner. Mamma vill lära känna sin dotter. På riktigt. Men Doras omgivning vet inte vad det kommer att innebära att möta en vaken Dora. Och Dora är inte heller tillräckligt förberedd för att möta världen.
Mats Qviström, Duncan Green, Mona Andersson och
Åsa Persson. Foto: Urban Jörén
Den nya Dora, öppen och naiv, möter för första gången den verklighet som de flesta av oss tar för given och uppvaknandet blir inte alls som någon tänkt sig. Aningslös träffar hon en mängd människor och lever ut hela sitt register av lustar, ömhet och längtan efter kärlek. I sin sårbarhet blir konfrontationen brutal. Men på sin väg genom det nya livet möter hon också sympati, förståelse och människor som försöker hjälpa henne.
Lukas Bärfuss
Schweiziske Lukas Bärfuss är en av de mest efterfrågade nya unga dramatikerna. Han har sedan 1997 arbetat som författare och debuterade med boken Die toten männer. Med sin andra pjäs Våra föräldrars sexuella neuroser har han fått ett stort genombrott, föreställningen har översatts till ett antal språk och spelats på flera ställen i Europa.
Melanie Mederlind
Regissören Melanie Mederlind är utbildad på Dramatiska institutet och tog examen 2004. Hon är utbildad skådespelerska och har varit anställd vid Nationalteatern i Lissabon, Teatro da Cornuópia och Malmö Dramatiska Teater. Hon har tidigare regisserat bland annat Nobelpristagaren Elfriede Jelineks Avskedet på Malmö Dramatiska Teater och Viltstigen av Franz Xaver Kroetz som examensarbete på Dramatiska institutet. Melanie Mederlind har även varit verksam som översättare av svensk dramatik till portugisiska, bland annat Strindberg, Dagerman och Norén. Hon är även aktuell på Riksteatern med Sarah Kanes Psykos 4:48.
|